• Nieuwsbrief
  • Posts
  • Het nieuwe (politieke) seizoen staat op het punt te beginnen.

Het nieuwe (politieke) seizoen staat op het punt te beginnen.

👋 De vakantie (en daarmee ook het reces) is voorbij en volgende week start het nieuwe seizoen weer. Voor mij breekt er ook een nieuwe periode aan als raadslid. Komende woensdag heb ik mijn eerste commissiedebat. Het zal gaan over ruimtelijke ordening en onder meer staat een bestemmingsplan in Nieuw-West en flitsbezorging op de agenda. In deze nieuwsbrief meer over mijn eerste stappen als gemeenteraadslid.

Wil je van gedachten wisselen over één van de onderwerpen waar ik mij als raadslid mee bezighoud? Dan hoor ik graag van je!

Tijdens de zomer heb ik eveneens gewerkt aan een nieuwe website. De huidige versie moet nu sneller en overzichtelijker zijn. Inhoudelijk zal ik hem de komende maanden (gefaseerd) blijven updaten.

Mijn maidenspeech

Voor de zomervakantie (woensdag 19 juli) werd ik als raadslid geïnstalleerd in de gemeenteraad van Amsterdam. Een bijzonder en ook feestelijk moment.

Eveneens bijzonder was dat ik in de avond al mijn maidenspeech mocht geven. De eerste bijdrage van een 'nieuwbakken' raadslid waarin ook stilgestaan wordt bij zijn of haar drijfveren. Ik vertelde onder meer over:

• Dat steden veranderen. Dat kan soms verdrietig zijn (zowel mijn basisschool als het ziekenhuis waar ik geboren ben bestaan niet meer) maar dat hoort bij de altijd veranderende stad. Mijn interesse in ruimtelijke ordening komt hier vandaan.

• Mijn jeugd in Amsterdam Zuidoost. Waar zoveel gebeurt dat je gewild of ongewild onderdeel bent van het maatschappelijk debat. Sociale thema's gaan mij aan het hart.

• Het belang van gemeentepolitiek: wat een gemeentebestuur besluit doet er toe. Het debat over beleid doet er toe.

• In Amsterdam is er de ruimte om het geluk, het succes en de liefde te vinden. Dat moeten we koesteren, beschermen en uitdragen.

Mijn bijdrage eindigde met een oproep om ook de maakindustrie de fysieke ruimte te gunnen om in een transformatiegebied in Amsterdam te blijven bestaan.

Komende periode voer ik het woord over o.a ruimtelijke ordening, erfpacht, zorg, armoedebeleid en publieke gezondheid. Een mooie combinatie aan ruimtelijke en sociale onderwerpen.

Brengt komende verkiezingen vernieuwing?

Het CDA zelf mag dan zijn doodverklaard. Christendemocratische politiek lijkt met de populariteit van zowel BBB als NSC springlevend of zelfs een wederopstanding te beleven. Maar brengen de nieuwe partijen ook vernieuwing?

In een korte beschouwing richt ik mij voornamelijk op de partij van Omtzigt en zijn belofte als ‘de nieuwe Thorbecke’. Ik betwijfel het of hij die belofte kan gaan waarmaken. Ironisch genoeg zit het staatsrechtelijk talent van oudsher juist in het CDA. De partij die hij verlaten heeft.

📔 Meer lezen?

Afsluiter

In een vorige nieuwsbrief besteedde ik aandacht aan het gedoe rondom Waternet (samenwerking tussen gemeente Amsterdam en Waterschap AGV). Hierop kreeg ik van jullie heel veel reacties. Tijdens de zomer bleven de problemen bij Waternet helaas aanhouden.

Mijn fractiegenoten (Kune Burgers en Daan Wijnants) hebben samen met de SP een spoeddebat aangevraagd rondom de aanhoudende problemen. To be continued.

Wat vond je van deze nieuwsbrief? Reageer door een reply te verzenden op deze mail of stuur een mail naar [email protected]