• Nieuwsbrief
  • Posts
  • De campagne in Amsterdam en moeten peilingen verboden worden?

De campagne in Amsterdam en moeten peilingen verboden worden?

Een sfeerbeeld van hoe de campagne is verlopen in Amsterdam (inclusief stemadvies voor de zwevende kiezers) en een korte beschouwing of peilingen tijdens verkiezingen wel of niet verboden moeten worden.

👋 Morgen 22 november zijn er weer landelijke verkiezingen. In deze nieuwsbrief daarom een indruk van de campagne bij mij in de buurt inclusief een stemadvies voor mocht je nog tot de groep zwevende kiezers behoren. Tot slot een korte beschouwing over de zin en onzin van peilingen.

Na de verkiezingen kom ik met een aparte nieuwsbrief over wat de uitslag (mogelijk) zal gaan betekenen voor het lokaal openbaar bestuur.

Op campagne in de eigen buurt

Afgelopen zondag kwam onze lijsttrekker (en natuurlijk de eerste vrouwelijke premier van Nederland!) campagne voeren bij mij in de buurt in Amsterdam Oud-West. Inclusief veel (buitenlandse) media en cameraploegen.

Het was een feest om bij aanwezig te zijn. Het blijft tof om te zien hoe kundig dit soort momenten worden opgepakt. Extra bijzonder: dit wordt grotendeels gedaan door vrijwilligers. Zo hebben we nog tot het laatste moment gezocht naar een microfoon die het goed deed.

Het Parool schreef er een aardig verslag over: Dilan ontmoette op straat diverse stemmers, beantwoordde in het café (waar zij onder luid applaus ontvangen werd) onder meer vragen over waarom zij nu bij de VVD zit en wat de VVD wil gaan betekenen komende periode voor MKB-ondernemers.

De verslaggever vroeg zich af waarom er geen bier was in het café. Is de VVD dan echt veranderd sinds Mark Rutte? Daarover kan ik kort zijn: kroeg of geen kroeg, 12 uur zondagochtend is ook voor mij te vroeg voor het eerste biertje. Bitterballen waren er daarentegen wel al aanwezig. Komende woensdagavond zal er ongetwijfeld wel geproost gaan worden!

Dan nu natuurlijk het belangrijkste: op wie te stemmen morgen? Eigenlijk stemmen we niet op een partij, maar op een kandidaat en elke kandidaat op de lijst kan de steun in de vorm van een voorkeursstem goed gebruiken.

Stem je linkser of rechtser dan de VVD dan verwijs ik je graag naar de geinige tool Het Kieshart waar je aan de hand van een serie vragen er achter kan komen welke kandidaten het meest op jou lijken. Een leuke manier om kennis te maken met kandidaten naast de (al bekende) lijsttrekkers.

Stem je liberaal? Afgelopen verkiezingen (2021) stemde ik op Mariëlle Paul die deze verkiezingen op #10 staat:

Van die stem heb ik geen seconde spijt gekregen. Als (fungerend) voorzitter van de Tijdelijke commissie corona tot aan haar benoeming als (demissionair) Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs. Zij heeft wat mij betreft alle verwachtingen dubbel en dwars waar weten te maken.

Ook benieuwd naar toekomstig politiek talent? Morgen zal ik zelf gaan stemmen op iemand die ik de afgelopen jaren goed heb leren kennen als onze fractievoorzitter in de Amsterdamse gemeenteraad:

Claire Martens staat op plek #20 en is daarmee een van de hoogste nieuwe binnenkomers. Als lijsttrekker en fractievoorzitter van de Amsterdamse VVD in de gemeenteraad heeft zij al bewezen een kundig en betrokken politica te zijn. Ik heb al het vertrouwen erin dat zij als Kamerlid het erg goed gaat doen.

In oktober zag ik haar nog in actie bij een debat tussen twee andere uitstekende kandidaten in een café in Amsterdam-Oost. In de opzet van dat debat kregen de diverse kandidaten uitgebreid de ruimte om te vertellen over hun drijfveren en hun visie te geven op actuele onderwerpen als ondernemersklimaat, bestaanszekerheid en stikstof. Mocht je echt geen VVD stemmen dan zou ik ook naar die kandidaten kijken:

Peilingen

Moeten peilingen verboden worden vlak voor de verkiezingen?

Zelden hebben zoveel partijen zo dicht bij elkaar gestaan in de peilingen: het spant er om. Het roept bij velen de (inmiddels traditionele) vraag op of peilingen de uitslag niet (te veel) beïnvloeden. Moet er dan geen verbod op komen?

Een verbod werkt mijns inziens sowieso niet (valt niet te handhaven) maar is ook nog om een andere reden onwenselijk:

Peilingen maken ‘politieke junkies’ deze dagen extreem zenuwachtig (elke wijziging wordt uitgebreid geduid) maar zijn wat mij betreft in een politiek landschap met meer dan 20 partijen een belangrijke en waardevolle toevoeging. Zo fanatiek als de politieke junkies volgen de meeste Nederlanders de politiek ook weer niet.

Peilingen geven wel een goed beeld van hoe de vlag er in het land bijhangt en ja, kan daarbij ook helpen bij de uiteindelijke stemkeuze. Dat is wat mij betreft niet erg: het zorgt er ook voor dat mensen graag naar de stembus gaan en draagt bij aan de verwachtte 80% opkomst. Dat is heel hoog en waardevol voor onze democratie.

Kiezersonderzoek helpt niet alleen bij het in kaart brengen op wie Nederlanders willen gaan stemmen maar (belangrijker) ook waarom zij op die persoon of die partij willen stemmen. Dat inzicht draagt vervolgens weer bij aan de inhoudelijke discussie die nu landelijk gevoerd wordt. Tijdens debatten maar ook aan de keukentafel thuis.

Allemaal redenen om wat mij betreft blij te zijn met de peilingen, hoewel het legioen aan duiders misschien wat minder enthousiast moeten reageren op elk procentpunt verschil: door de foutmarges kunnen peilingen minder zeggen dan lijkt. Hoe Nederland echt stemt weten we pas morgenavond nadat de stembureaus gesloten zijn!

Afsluiter

Weinig lokaal openbaar bestuur dus deze nieuwsbrief. Dat wil niet zeggen dat de ontwikkelingen daar stil blijven staan. Zoals beloofd kom ik daar volgende keer apart op terug!

Wat vond je van deze nieuwsbrief? Reageer door een reply te verzenden op deze mail of stuur een mail naar [email protected]